دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال یکی از شیوه‌های با بازدهی بالا برای جذب مشتریان هدفمند است که بسیاری از کسب‌وکارهای پیشگام از آن استفاده می‌کنند. آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد، زیرا به بهینه‌شدن کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کند و رضایت مشتری را افزایش خواهد داد.


منظور از آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟


مزایای دیجیتال مارکتینگ موجب شده تا بسیاری از کسب‌وکارها از این شیوه استفاده کنند. مهمترین مزیت بازاریابی دیجیتال، امکان آنالیز داده‌ها است که کمک زیادی به بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی خواهد کرد. آنالیز در دیجیتال مارکتینگ (Marketing Analytics) به معنای تحلیل داده‌های آنلاینی است که از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، باشگاه مشتریان و.. به‌دست آمده است و شرایط مارکتینگ کسب‌وکار را به درستی نشان می‌دهد.
اگر آنالیز و تحلیل در بازاریابی آنلاین به درستی انجام پذیرد، هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند، امکان جذب و حفظ مشتریان افزایش می‌یابد و با توجه به اطلاعاتی که به‌دست آمده رضایت مشتری به شدت افزایش پیدا می‌کند.


چرا کسب‌وکارها به آنالیز و تحلیل در بازاریابی دیجیتال نیاز دارند؟


آنالیز و تحلیل درست، نقطۀ تمایز کسب‌وکارها در میزان احتمال موفقیت آنان در دیجیتال مارکتینگ است. بررسی و شناخت اینکه مشتریان چه پرسونایی دارند، چه نیازهایی دارند، از چه کانال‌های بازاریابی استفاده می‌کنند و.. موجب خواهد شد تا بهترین نتیجه از بازاریابی آنلاین گرفته شود.
به‌عنوان مثال با آنالیز و تحلیل، بسیاری از کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرند با استفاده از سیستم کش بک، مبلغی از خرید مشتریان را به کیف پول آن‌ها برگردانند تا رضایت مشتری افزایش پیدا کند و هم آن‌ها را مجاب به خریدهای بعدی نمایند.


مراحل انجام آنالیز در دیجیتال مارکتینگ


برای داشتن تحلیل‌های دقیق از کمپین‌های تبلیغاتی و داده‌های که از بازاریابی آنلاین جمع‌آوری شده‌اند باید به مراحل زیر دقت کافی را داشت تا بهترین نتیجه گرفته شود:


1. جمع‌آوری داده‌های مرتبط:

کسب‌وکاری در Digital Marketing موفق خواهد شد که داده‌هایی را جمع‌آوری کند که به درک درستی از مشتریان و نیازهای آنان کمک کند. کسب‌وکارها برای اینکه خواسته‌های مشتریان را شناسایی کنند و براساس نیاز آنان به عرضه محصولات و خدمات بپردازند، راهکارهای متفاوتی را ارائه می‌کنند.
باشگاه مشتریان، واحد روابط عمومی، ابزارهای ارتباط با مشتریان (CRM) و حتی داده‌های جمع‌آوری شده از کمپین‌های تبلیغاتی، همگی راهکارهایی برای آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند که بر روی افزایش رضایت مشتری از کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند؛


2. دسته‌بندی داده‌های حیاتی:

در این مرحله باید با کمک ابزارهای مختلف داده‌های جمع‌آوری شده در مرحله قبل اندازه‌گیری شده و داده‌های دقیق و ارزشمند دسته‌بندی شوند تا در آنالیز مورد استفاده قرار گیرند؛


3. آنالیز و تحلیل داده‌های دیجیتال مارکتینگ:

داده‌های دسته‌بندی شده در محله قبلی باید تفسیر شوند تا از روی آن‌ها به الگویی رسید که مسیر دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار را مشخص کند.
آشنایی با معیارهای آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ

منبع : آمار دیجیتال مارکتینگ