باشگاه مشتریان (Loyalty Club)، ابزاری برای توسعه روابط و تعامل بیشتر بین مشتریان با یک کسب‌وکار است که بر روی میزان وفاداری مشتری به محصول و برند تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. کارشناسان فروش و بازاریابی مدرن به این اصل تاکید دارند که افزایش رضایت مشتری منجر به سودآوری بیشتر برای کسب‌وکار می‌شود. به همین دلیل کسب‌وکارها همیشه به دنبال راهکارهایی برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان هستند.

 

کسب‌وکارها برای اینکه سودآور باشند و امکان توسعه فعالیت‌های تجاری خود را داشته باشند نیاز به مشتری دارند. بر اساس تحقیقات علمی، جذب مشتریان جدید به نسبت حفظ مشتریان قدیمی در حدود ۵ برابر هزینه بیشتری را برای کسب‌و‌کار در پی خواهد داشت.

از سویی دیگر، احتمال خرید مشتریان قدیمی هر کسب و کار در حدود ۵۰ درصد بیشتر از مشتریان جدید است. همچنین مشتریان قدیمی در هر سبد خرید تا حدود 30 درصد بیشتر از مشتریان جدید محصول یا خدمات خریداری می‌کنند.

به همین دلیل کسب‌وکارها با راه‌اندازی باشگاه مشتریان، سیستم کش‌بک، واحد روابط عمومی یا ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش و.. سعی می‌کنند تا رضایت حداکثری مشتریان قدیمی خود را به‌دست آورند و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار سازند

منبع : اشنایی با باشگاه مشتریان